СТОЯН ДЕЧЕВ   

Роден в Смолян, живее и работи в София. Завършва магистърска и докторска степен в специалност Скулптура от Националната художествена академия, София. Като художник използва средствата на рисунката, скулптурата, инсталацията и анимацията. В опитите си да разбре и реагира на съвременните процеси се фокусира върху теми свързани и с археология, история, политика, наука, митология и ежедневие.

В новия си проект PLAYFLY Стоян Дечев комбинира рисуван филм и скулптура, основана на действието. Премиерата е днес, не я пропускайте! Инсталацията ще се развива постепенно във всеки от дните между 20 и 25 февруари и е насочена към усилията на художника, скрити зад иначе привидно безсмислени действия като сгъването на хартиени самолети и рисуването на безбройни рисунки за тяхното анимиране.

Стоян е част и от Разместване на пластовете, най-мащабното до момента представяне на съвременни български артисти, осъществено с подкрепата на Прототип в Софийска градска. Участвал е и в още много изложби в страната и чужбина, между които ще споменем експозиции в Софийска градска, галерия „Васка Емануилова“, музея Mosan в Южна Корея, галерия Anca Poterasu, Букурещ, Национални есенни изложби- Пловдив, софийското арт пространство The Fridge и Франкофонските игри в Бейрут, Ливан.

Номиниран е за наградите на M-Tel за Съвременно българско изкуство през 2008. Печели Първа награда за рисунка на Националната художествена академия (2004), носител е и на Първа награда за млад артист на фондация „Св. Св. Кирил и Методий“ (2004), както и Първа награда на ООН за анти-милитаристична скулптура през 2003.

КОЙ СИ ТИ И КОЯ Е ТВОЯТА СЦЕНА?

Все още не съм установил кой съм. Работя в сферата на визуалните изкуства.

КОЯ Е ЛЮБИМАТА ТИ ТЕХНИКА И ЗАЩО?

Работя в широк диапазон от техники – скулптура, рисунка, инсталация, анимация, пърформанс и др., но нямам една любима. За мен най- важното е да се използват най-подходящите изразни средства съобразно идеята.

КОЯ Е НАЙ-ВЛИЯТЕЛНАТА ЛИЧНОСТ В ТВОЯТА СФЕРА?

Няма подобна класация в сферата на визуалните изкуства и ако все пак има, тя е медиен балон. Изтъквайки някого, неглижираме много други.

ОТ КОГО СЕ УЧИШ ВСЕКИ ДЕН? НА КОГО ИСКАШ ДА ПРИЛИЧАШ?

На някои неща се уча съзнателно и целенасочено, от всеки и всичко, а каквото пропусна – го прави животът.

ЗА КАКВО НАЙ-ЧЕСТО ТЕ КРИТИКУВАТ?

Списъкът е доста дълъг, но най- вече за това, че винаги закъснявам.

ГОРДЕЕШ СЕ НАЙ-МНОГО С…

Постоянството си.

КАК ТОВА, КОЕТО ОБИЧАШ ДА ПРАВИШ И ТОВА, С КОЕТО СЕ ИЗДЪРЖАШ, СЕ ПРЕСИЧАТ В ЖИВОТА ТИ?

Този въпрос често ми е задаван от разтревожени родители, роднини или хора на установения ред, като смисълът му е докога ще продължавам несигурния живот на художник...

КОЛКО ВАЖНИ СА ТЕХНОЛОГИИТЕ В ТВОЕТО ИЗКУСТВО?

Технология има дори в първобитното изкуство, но ако имате предвид съвременните дигитални технологии – те са същият инструмент за мен, какъвто е и кремъчното копие.

КАК И КЪДЕ СЕ ВИЖДАШ СЛЕД ДЕСЕТ ГОДИНИ?

Този въпрос подклажда илюзиите и подсилва депресията ми…ще му отговоря след десет години.

КОЙ МЕЧТАЕШ ДА АПЛОДИРА РАБОТАТА ТИ? ИМА ЛИ НАГРАДА, КОЯТО ИСКАШ ДА СПЕЧЕЛИШ?

А този гъделичка суетноста ми, но всъщност се интересувам егоистично повече от собственото си удовлетворение в изкуството, а публиката може да приеме или не това, което правя. Не приемам утъждествяването на изкуството със спорта и оттам – печеленето на награди. За разлика от спорта, критериите в изкуството са субективни, обикновено поддържани от наложеното обществено мнение.

КОЙ Е ПОСЛЕДНИЯТ ПРОЕКТ, ПО КОЙТО РАБОТИ? ЗАЩО ТРЯБВА ДА ГО ВИДИМ?

PLAYFLY – рисувана анимация и пърформанс. По своята същност този проект е хибриден, като използва различни средства като създаването на скулптура чрез константно действие, създаването на жива рисунка чрез мултиплициране на рисунки, обединени от идеята за времето, което променя формата и смисъла.

За когото е любопитно, представянето в България започва днес, от 20 до 25 февруари в галерия Credo Bonum.

ПРОТОТИП НА КАКВО БИ ИСКАЛ ДА СЪЗДАДЕШ?

Прототип означава първоначален модел на нещо, което впоследствие ще бъде мултиплицирано. Като художник предпочитам да създавам уникати, но ако бях учен, може би прототип на нещо полезно. Като, например, генератор на зелена енергия или нов вид лекарство.

Стоян Дечев е част от изложбата РАЗМЕСТВАНЕ НА ПЛАСТОВЕ, която за първи път представи мащабна селекция съвременни български артисти и се осъществи с подкрепата на ПРОТОТИП в Софийска градска галерия. Повече за Стоян и останалите участници в изложбата с куратор Владия Михайлова очаквайте и в съпътстващия събитието каталог, който ще излезе през април. Следете платформата ни за новини.

Следете Стоян Дечев и тук:

https://ancapoterasu.com/artists/stoyan-dechev/

 

Текст: Прожектор Плюс

Снимки: Прожектор Плюс и личен архив