МИХАЕЛА ЛАКОВА   

Особената форма на художествено изразяване, свързана с изследването на компютърно генерирани грешки, нарочни софтуерни неизправности, предизвикването на следи от данни след изтриване и тяхното канализиране в различни творби на изкуството е там, където Михаела Лакова се развива успешно през последните години. Магистратурата Медии и комункации в холандския Piet Zwart Institute я подготвя да отправя критически поглед към технологиите и тяхната неотменна част от съвременния ни начин на живот, за да намира разнообразни отговори в провокационни към публиката формати. Следването й в Ротердам я установява в ниските земи и до този момент името й бе по-скоро непознато в България, но това е на път да се промени, защото освен в попъп изложбата, лансираща Прототип, Михаела ще вземе участие и в още две изяви в София.

Сфера на работа: медии, екранен дизайн, изследване, дигитално изкуство, инсталации.

Образование: Магистратура Медии и комункации в Piet Zwart Institute, Ротердам (2014г.). Бакалавър Сценичен и екранен дизайн в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ (2010г.)

Участия в изложби:

  • Medialab-Prado, Мадрид, Испания;
  • Art Meets Radical Openness (AMRO 2016г.) Линц, Австрия;
  • Radical Networks (2015г.), NYU, Ню Йорк, САЩ;
  • What Remains Strategies of Saving and Deleting, esc (medien en kunst labor), Грац, Австрия;
  • Unlinked (2014г.), TENT Gallery, Ротердам, Холандия;
  • ZK/U (2015г.), Берлин, Германия;
  • Piksel festival (2014г.), Берген, Норвегия.

Уеб сайт: http://mlakova.org

 

– Кои теми ви вълнуват и как те влизат в изкуството ви?
Някои от темите, които ме интересуват и изследвам чрез работите си, са темата за изтриването във връзка с проблемите на дигитализацията, "свободното" споделяне на информация в интернет, следенето, кражбата на лични данни и постепенното отстъпване на физическите носители на информация за сметка на облачните услуги.

 

– Какво характеризира процеса ви на създаване?
Процесът ми може да се характеризира на кратко (използвайки компютърен жаргон) като правата за достъп до файл: read –> write –> execute (и в обратен процес).

 

– Има ли специфични елементи неотменна част от произведенията ви?
Нямам предпочитана медия, технология или материал. Работите ми приемат форма следствие на задълбочено проучване и експерименти в студиото.

 

– Кога за пръв път произведение на изкуството ви докосна? Кое бе то и как повлия на реализацията ви като автор?
Произведенията са много и авторите също така. През годините списъкът с влияния и вдъхновения расте и се променя неимоверно.

 

– Какво е работното ви пространство? Без какви "инструменти" не можете?
Работното ми място включва: лаптоп, интернет + работна маса + книги + камера + множество кабели. Привърженик съм на софтуери с отворен код (open source software), които предоставят различни възможности на артисти и дизайнери да експериментират (извън зададените параметри на корпоративните софтуери).

 

– Какво определя проекта, с който участвате в изложбата: тема, разработка, реализация и крайно внушение?
Проектът, с който избрах да участвам, се казва JODI@STDLJK.

Видео, базирано на аудио-визуалния пърформанс на нет арт пионерите - холандското дуо JODI.

Видеото е част от проект, озаглавен This Page Contains..., в който бях поканена да се включа заедно с шест други автори от различни дисциплини. Идеята на проекта беше да разгледаме разнообразните форми на документация и запазване на ефемерни произведения на изкуството като нет изкуство и пърформанс. Повече информация за проекта може да откриете тук.

Видеото, което показвам в платформата Прототип, е резултат от комбинацията на повече от 1 475 статични изображения заедно с фрагмент от звука от пърформанса, който може да се разглежда като моята субективна интерпретация на самия пърформанс.

 

– Защо този проект е важен за вас?
Този проект беше интересен за мен, не само защото имах възможността да работя с богат аудио-визуален материал като работата на JODI, но и в пряк диалог и/или съвместно с останалите участници в проекта.

 

– Над какво работите в момента?
Върху няколко проекта:

Rotterdam (Un)discovered е серия от кратки експериментални документални филми, които проследяват развитието и историите на независими пространства в Ротердам като PrintRoom, De Player, Filmwerk Plaats.

Предстои ми изложба в София в the fridge, където показвам най-новата си работа - видеото A manuscript of erasure, а откриването е на 20 юни.

 

– По какъв начин националния ви произход влияе върху творчеството ви (ако въобще)?
Не намирам пряко влияние на произхода ми върху работите и темите, които те засягат. Разбира се средата, в която съм израснала, образованието, семейството, приятелите са ми повлияли на това да се формирам като личност с определени интереси, за което съм им искрено благодарна.

 

– Какво очаквате от Прототип, новата платформа на Societe Generale Експресбанк за представяне на български визуални артисти?
Да подпомага българско съвременно изкуство както е упоменато в самата програма на Societe Generale Експресбанк за по-дългосрочно развитие и инвестиция в млади автори.

Това не е единствено въпрос на даване на награди и организиране на изложби, в което няма нищо лошо. Би било интересно, ако банката има по директна връзка с цел подпомагането на развитието на самите автори. Това може да стане посредством продуцирането на проекти и нови работи на млади автори, както и откриване на фонд за кандидатстване за финансиране на тези проекти.

От самата платформа Прототип очаквам да не се превърне в комерсиален и корпоративен инструмент единствено с цел промотиране.

 

– Каква искате да е ролята на институции и корпорации в правеното и показването на изкуство?
Мисля че институциите и корпорациите трябва да се разграничат. Това са два отделни сектора – публичен и частен - и те имат отделни политики и съответно интереси. Единственото сходство в ролята на двата сектора е необходимостта да дават автономост и свобода на артистите да се изразяват и развиват посредством работите, медиите, материалите и техниките, с които са избрали да работят.

 

Текст Студио Комплект
Превод Емилия Клайн
Фотография Яна Лозева
Визуален материал: личен архив