МАРТИН ПЕНЕВ   

Роден през 1985. С две магистърски степени – по „Теология“ от СУ „Св. Климент Охридски“ и „Дигитални изкуства“ от Национална художествена академия.

От 2010 участва с групови и самостоятелни проекти в редица фестивали и събития в България и чужбина. Негови самостоятелни изложби са Непредвидено (2018, ИСИ – София), Чудна градска история (2018, инсталация, The Fridge), Ритуал (2017, Ателие Пластелин), Апетит (2017, Æther), Експлоатиране на изтрия образ (2016, галерия Васка Емануилова). Част е от групови изложби като Разместване на пластовете (2017, СГХГ), Места на удоволствието (2017, СГХГ), Hello World (2012, Васка Емануилова) и много други.

През 2012 печели второ място в категория Офлайн мултимедия на форума Компютърно пространство Cadaver. През 2013 е с номинация за награда за съвременно изкуство ESSL ART AWARD – Cadaver, Бутон. Има и две номинации за Икар (2013, в категория Съвременен танц и пърформанс – Cadaver; 2015, Съвременен танц и пърформанс – Big Gun). През 2017 и 2018 (предстои обявяване на победителя) е номиниран за наградата за съвременно изкуство БАЗА.

Негови работи са част от колекцията на Софийска градска.

От 2012 до 2015 е член на Гилдията за съвременни изпълнителски изкуства към Съюза на артистите в България. Има интереси в областта на медийните изкуства, интерактивния дизайн, инсталацията и пърформанса. Живее и работи в София.

Вярва, че най-голямата награда е доверието и дръзко се гордее, че иска повече – от себе си преди всичко.

КОЙ СИ ТИ И КОЯ Е ТВОЯТА СЦЕНА? КОЙ КОГО ИЗБРА?

Художник, който ползва различни медии и работи в различни жанрове. Бих се нарекъл „интердисциплинарен“. Предполагам, че аз избрах да бъда себе си.

КОЙ Е ЛЮБИМИЯТ ТИ ИНСТРУМЕНТ И ЗАЩО?

Любимият ми инструмент е ръката. Пътят между нея и мозъка е най-кратък.

КОЯ Е НАЙ-ВЛИЯТЕЛНАТА ЛИЧНОСТ В ТВОЯТА СФЕРА?

Коя е моята сфера?

ОТ КОГО СЕ УЧИШ ВСЕКИ ДЕН? НА КОГО ИСКАШ ДА ПРИЛИЧАШ?

Просто искам да бъда по-добър.

ЗА КАКВО НАЙ-ЧЕСТО ТЕ КРИТИКУВАТ?

Опитът и интересите ми в различни области често водят до излишни натрупвания в дадена творба.

ГОРДЕЕШ СЕ НАЙ-МНОГО СЪС…

Дързостта да искам повече.

КАК ТОВА, КОЕТО ОБИЧАШ ДА ПРАВИШ И ТОВА, С КОЕТО СЕ ИЗДЪРЖАШ, СЕ ПРЕСИЧАТ В ЖИВОТА ТИ?

Мечтая си, някой ден да се пресекат и да си останат заедно.

КОЛКО ВАЖНИ СА ТЕХНОЛОГИИТЕ В ТВОЕТО ИЗКУСТВО?

Въпросът е, дали технологиите са важни и нужни за конкретната творба?

КАК И КЪДЕ СЕ ВИЖДАШ СЛЕД ДЕСЕТ ГОДИНИ?

Да кажем, че се намирам в преходен период с ясни краткосрочни цели и проекти. Нека свърши, после ще се оглеждам.

КОЙ МЕЧТАЕШ ДА АПЛОДИРА РАБОТАТА ТИ? ИМА ЛИ НАГРАДА, КОЯТО ИСКАШ ДА СПЕЧЕЛИШ?

Мечтата ми се е сбъднала – имам си публика. Най-голямата награда е доверието.

КОЙ Е ПОСЛЕДНИЯТ ПРОЕКТ, ПО КОЙТО РАБОТИ? ЗАЩО ТРЯБВА ДА ГО ВИДИМ?

Едно от хубавите неща на изкуството е, че не трябва задължително да бъде консумирано. Дори в субективен план може да бъде разглеждано като изключително излишно. Все пак, ако някои изпита нужда от изкуство, има кой да му предложи такова. Това е добре.

ПРОТОТИП НА КАКВО БИ ИСКАЛ ДА СЪЗДАДЕШ?

Ключодържател, захранван от телесната топлина, който е най-добър и верен съветник по всякакви въпроси – от моралните казуси от най-висш порядък до хидратацията на тялото и по-добрия избор на салфетки.

Мартин Пенев е част от изложбата РАЗМЕСТВАНЕ НА ПЛАСТОВЕ, която за първи път представи мащабна селекция съвременни български артисти и се осъществи с подкрепата на ПРОТОТИП в Софийска градска галерия.

Следете платформата ни за повече новини.

Текст: Прожектор Плюс

Снимки: Прожектор Плюс и личен архив