КАПКА КЪНЕВА   

Капка Кънева е родена в София през 1978, специализира „Книга и печатна графика”, а в момента преподава в Националната художествена академия. Областите, които я вълнуват и в които твори, са хартиена пластика, илюстрация и книжен дизайн.

Работи за издателствата “Панорама”, “Лист”, “Алтера”, “Жанет 45”, eta Verlag, Берлин и др. Но най-вълнуващият проект, в който участва, е “Дървото на класиците” на испанското издателство Oxford University Press. Поканена е да проектира кориците на колекция, адаптирана класика за тийнейджъри, изцяло със средствата на хартиената пластика. Работата й стартира през 2014 г. и продължава и до сега с близо 20 издадени книги.

За Капка в играта „Камък, ножица, хартия“, хартията винаги излиза победител, но държи много на светлината, която създава истинските рисунки.

КОЯ СИ ТИ И КОЯ Е ТВОЯТА СЦЕНА?

Занимавам се с илюстрация и дизайн на книги. През последните години създавам основно обекти от хартия, които фотографирам при различно осветление и ракурс.

ЗАЩО ИЗБРА ИЗОБРАЗИТЕЛНОТО ИЗКУСТВО?

По този начин се изразявам най-ясно, а и се чувствам най-щастлива в процеса на работа.

КОЯ Е НАЙ-ВЛИЯТЕЛНАТА ЛИЧНОСТ В ТВОЯТА СФЕРА? 

Много художници създават пластични обекти от хартия и картон с идеята, че тези обекти ще оживеят в книжни издания. За мен фокусът е върху участието на светлината, която превръща обектите и сенките им в рисунки.

КАК ТОВА, КОЕТО ОБИЧАШ ДА ПРАВИШ И ТОВА, С КОЕТО СЕ ИЗДЪРЖАШ, СЕ ПРЕСИЧАТ В ЖИВОТА ТИ?

Това, което обичам да правя е това, с което се издържам. Осъзнавам, че подобно припокриване е по-скоро изключение и съм благодарна.

ЗА КАКВО НАЙ-ЧЕСТО ТЕ КРИТИКУВАТ?

В работата ми за книги, съм чувала да ме определят като прекалено разпознаваема, заради техниката, която използвам.

ГОРДЕЕШ СЕ НАЙ-МНОГО СЪС…

Не мога да кажа. Почти всичко подлежи или на девалвация, или е много спорно.

СПОМЕНИ ТРИ ИМЕНА, КОИТО ТЕ ВДЪХНОВЯВАТ?

Мария Кюри, Бруно Мунари, Казандзакис.

КАК СЕ ВИЖДАШ СЛЕД ДЕСЕТ ГОДИНИ?

Не мисля за това. Животът така или иначе прави по-дългосрочните ни представи за смях.

КОЙ СИ МЕЧТАЕШ ДА АПЛОДИРА ТВОРБИТЕ ТИ?

За това също предпочитам да не мисля. Не твърдя, че нямам нужда от одобрение, но то не би могло да компенсира липсата на удовлетворение от постиженията ми.

КОЙ Е ПОСЛЕДНИЯТ ПРОЕКТ, ПО КОЙТО РАБОТИ?

Двоен пластичен хартиен портрет на хора, които никога не съм виждала на живо – огромно предизвикателство с моите изразни средства. Веднага след него ми предстои работата по илюстрациите на детска книга, която изключително много харесвам.

ПРОТОТИП НА КАКВО БИ ИСКАЛ ДА СЪЗДАДЕШ?

3D принтер на мисли. За да функционира безопасно такъв прототип, обаче, се предполага човек да упражнява железен котрол върху чувството си за хумор и спонтанните си хрумки.

КОЕ Е НАЙ-НЕСТАНДАРТНОТО МЯСТО ЗА АРТ? КЪДЕ БИ ИСКАЛ ДА ВИДИШ СВОИ ТВОРБИ?

Не знам дали са останали вече нестандартни места за излагане на изкуство, но лично за мен би било интересно да видя хартиените си обекти в екстериор. За съжаление, това е изключително трудно осъществимо, тъй като са много деликатни и уязвими.

С КАКВО УЧАСТВА В ИЗЛОЖБАТА МУТАНТ – ВТОРА ПРИРОДА ЗА МАТЕРИАЛ, ФОРМА, ТЕМА?  ЗАЩО ИЗБРА ТОЧНО ТОЗИ ПРОЕКТ И ЗАЩО ТРЯБВА ДА ГО ВИДИМ?

Представих серия пластични хартиени облаци в кутии, вдъхновени от азиатската средновековна гравюра. Избрах ги, защото облаците ме вълнуват от известно време и защото съответстват в най-голяма степен на проекта “Мутант” – изявяват втората природа на материала, формата и темата, извеждат ги извън техния обичаен контекст.

КАКВИ СА ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА ПРЕД СЪВРЕМЕННОТО ИЗКУСТВО ДНЕС?

Да продължи да може отчетливо да се дефинира като изкуство, в среда, пренаситена с образи, идеи и потенциал за взаимодействие.

ПРИРОДА ИЛИ КУЛТУРА? КЪДЕ НАМИРАШ ПОВЕЧЕ ВДЪХНОВЕНИЕ?

Намирам вдъхновение най-вече в човека. В този смисъл, за мен културата е резултат от дейността на природата, в следствие на чувствата и съзнанието.

В КАКВО СИ ПРЕДСТАВЯШ ДА МУТИРА СВЕТЪТ?

Бих искала да мутира в едно по-малко виртуално място, особено в междучовешкото общуване.

КАКВО ЩЕ Е МЯСТОТО НА ТВОРЕЦА В НЕГО?

Необходимостта да твори е в самия човек. Това е нашият начин да превърнем света в нещо, което да можем да приемем; да се борим срещу онова, което не приемаме или просто да продължим да съществуваме, да бъдем. Затова според мен мястото на твореца е винаги едно и също – в нашите умове и сърца.

 

Капка Кънева е артист от втората изложба с лейбъла ПРОТОТИП - „Мутант – втора природа за материал, форма, тема“, която съществува три дни в банков офис във Варна. В нея 13 млади български творци-експериментатори представиха 43 разнообразни свои произведения под формата на нестандартна изложба. Дизайн, бижута, текстил и керамични обекти трансформираха иначе стерилната локация на един офис в изложбено пространство.

Очаквайте тук още интервюта и материали с авторите, селектирани от студио Комплект.

Следете работата на Капка Кънева и тук: https://www.facebook.com/KanevaKapka/