АНТОН ТЕРЗИЕВ   

снимка: Цветелина Белутова

Антон Терзиев (1977) е писател и художник, работещ в България. Завършил е магистратура по керамика в Националната художествена академия.

Автор на пет книги и десет самостоятелни изложби.

Името му стои на кориците на Живот на половини (2016), Всичко е включено в цената (2012), Местни герои (2010), Ърбан йога за начинаещи (2008), Никакъв портрет за художника (2007).

Негови пърформанси и живопис са презентирани в Център за култура и дебат „Червената къща“, галерия Кредо Бонум, Институт за съвременно изкуство, София, СГХГ, Френски институт, Национална художествена галерия, Национален политехнически музей, така и в Art Generator Македония, Light House&The Storm Бат, UK, Nylon Gallery Турция, Donumenta Германия, Exit NY.

Носител е на наградата за съвременно изкуство БАЗА за 2010. Включен е от сп. Contemporary в 50 International emerging artists за 2006.

Би искал да създаде прототип на сладолед, който може да се праща с куриер. Ние също.

КОЙ СИ ТИ И КОЯ Е ТВОЯТА СЦЕНА? КОЙ КОГО ИЗБРА?
Художник съм. Изявявам се предимно на визуалната сцена, но през няколко години й изневерявам с литературната. Винаги аз избирам.

КОЙ Е ЛЮБИМИЯТ ТИ ИНСТРУМЕНТ И ЗАЩО?
Инструментите са ми интересни повече в качеството им на метафори. На инструменти се базират много от моите обекти, които коментират универсалната идея за „инструмент за работа“, независимо дали художествена, интелектуална или друга. Ползвам всички възможни средства, чрез които мога да осмислям работния процес. Като погледна работите си назад, забелязвам, че преобладават „хладните“ инструменти – брадви, ножове, триони, флексове. В последно време и все по-често четки – за рисуване, за зъби.

КОЯ Е НАЙ-ВЛИЯТЕЛНАТА ЛИЧНОСТ В ТВОЯТА СФЕРА?
Трябва да се направи справка, сигурно ще е някой художник или куратор в добро икономическо обръщение. Във всеки случай няма да е будител или нобелов лауреат. Механизмите за измерване на влияние сами по себе си са достоен обект за „разплитане“.

ОТ КОГО СЕ УЧИШ ВСЕКИ ДЕН? НА КОГО ИСКАШ ДА ПРИЛИЧАШ?
Опитвам се да бъда най-добрата версия на себе си. Процесът на учене и научаване, такова, което променя качествено, още ми е загадка.

ЗА КАКВО НАЙ-ЧЕСТО ТЕ КРИТИКУВАТ?
За това, че съм критичен.

ГОРДЕЕШ СЕ НАЙ-МНОГО СЪС…
Държа чувствата на гордост и възхищение на здравословна дистанция. Гордостта е в основата на трайно деформираното у нас отношение към родината. Вземи постиженията на спортистите – масово заместват причините за истинска пълноценност. Същото е с гордостта от природата или от историята ни, все неща, за които нямаме заслуга. Интелектуален мързел. Повече се гордея с 15-те си набирания дневно.

КАК ТОВА, КОЕТО ОБИЧАШ ДА ПРАВИШ И ТОВА, С КОЕТО СЕ ИЗДЪРЖАШ, СЕ ПРЕСИЧАТ В ЖИВОТА ТИ?
Не знам, сигурно има общо с някаква моя упоритост и праволинейност. Доста атакуема и спорна идеология (никога да не се отказваш), впрочем, но е късно за друга.

КОЛКО ВАЖНИ СА ТЕХНОЛОГИИТЕ В ТВОЕТО ИЗКУСТВО?
Само доколкото ми вършат работа.

КАК И КЪДЕ СЕ ВИЖДАШ СЛЕД ДЕСЕТ ГОДИНИ?
В по-голямо ателие, с по-малко приятели, обсъждайки картини, филми и книги.

КОЙ МЕЧТАЕШ ДА АПЛОДИРА РАБОТАТА ТИ? ИМА ЛИ НАГРАДА, КОЯТО ИСКАШ ДА СПЕЧЕЛИШ?
Синът ми. От награди се вълнуват повече младите художници.

КОЙ Е ПОСЛЕДНИЯТ ПРОЕКТ, ПО КОЙТО РАБОТИ? ЗАЩО ТРЯБВА ДА ГО ВИДИМ?
„Тихи бунтове“. Първата работа беше представена в изложбата „Място за срещи. Младо изкуство в музея“, СГХГ, 2017, куратор Владия Михайлова. Тепърва предстои да се развива. Паралелно с това работя върху цикъла „Частни общества". Трябва да се видят, много е интригуващо. Визуални истории за „четене“. Има елементи на фикция и документалност, всичко е конкретно и същевременно с отворен край. Имам чувството, че пиша книга, въпреки че става дума за класическа живопис, с маслени бои върху платно.

ПРОТОТИП НА КАКВО БИ ИСКАЛ ДА СЪЗДАДЕШ?

Демиургичен въпрос. Завършил съм керамика, където се лее с калъп, изкаран от матрица. Серийното производство е (би трябвало да е) голяма отговорност, има общо с идеал за общество, с утопия. Иначе, сериозно, бих искал да създам прототип на сладолед, който да можеш да изпратиш с куриер.

Антон Терзиев е част от изложбата РАЗМЕСТВАНЕ НА ПЛАСТОВЕ, която за първи път представи мащабна селекция съвременни български артисти и се осъществи с подкрепата на ПРОТОТИП в Софийска градска галерия.

Следете Антон и тук: instagram.com/urbanjoga, antonterziev.com, movies.bg, twitter.com/urbanjoga

Текст: Прожектор Плюс

Снимки: Цветелина Белутова и личен архив