АЛБЕНА БАЕВА   

Снимка: Иво Кукер

Интердисциплинарен художник, който работи с дигитални технологии. С две магистратури – по Реставрация (2008) и Дигитални изкуства (2010) от Националната художествена академия в София, където специализира в технология на изкуството 12-21 век.  

През 2011 печели международната награда за съвременно изкуство „Есл“ и специална покана от VIG. Албена Баева е и един от основателите на „Runabout project“ и „Реактив“, както и част от организаторите на „Доркбот София“ и „Игнайт София“.

Нейни работи са показвани в музеи „Есл“ (Австрия, 2011), „ЕММА“ (Финландия, 2013), Музей за съвременно изкуство Войводина (Сърбия, 2015). Участва и в различни фестивали и изложби в Америка, България, Германия, Дания, Италия, Кипър, Унгария, Литва , Украйна Франция, Финландия, Чехия и Швейцария.

Действащ феминист, който не се страхува да се учи от грешките си. Вярва в гафера и мечтае за Мексико. Но не и преди да завърши започнатите проекти тук.

КОЯ СИ ТИ И КОЯ Е ТВОЯТА СЦЕНА? КОЙ КОГО ИЗБРА?

Художник, чиято сцена е навсякъде, където ме отведе любопитството – от галерията, през пърформанса, танца, театъра или публичното пространство. Бих искала да кажа, че аз избирам, но ще излъжа. Изкуството избра мен. Отне ми няколко години борба и опити да се занимавам с нещо друго, по-практично, но накрая се предадох.

КОЙ Е ЛЮБИМИЯТ ТИ ИНСТРУМЕНТ/ ТЕХНИКА И ЗАЩО?

Свинските, опашки, хартиеното тиксо и гаферът ще спасят света! Но когато спасяването на света не е на фокус, обичам сама да създавам инструментите. На това е посветен и Runabout Project (runabout.eu), платформа, на която съм съосновател и в чиeто сърце стои пресечната точка между различните сфери на изкуството и новите технологии, а като резултат – създаването на нови инструменти за пърформанс. Отделно всяка идея ме запознава с нова техника, материал, умение. Не се ограничавам с познататите сигурни методи на работа. 

КОЯ Е НАЙ-ВЛИЯТЕЛНАТА ЛИЧНОСТ В ТВОЯТА СФЕРА?

Твърде много са. Голямо влияние са ми оказали творци като Стайна и Уди Вазулка, Мишел Уайсвиц, Лори Андерсън, Рафаел Лозано-Хемър, но и много други.

ОТ КОГО СЕ УЧИШ ВСЕКИ ДЕН? НА КОГО ИСКАШ ДА ПРИЛИЧАШ?

Уча се от грешките и неуспехите си. Но искам да съм автентична и да приличам на себе си.

ЗА КАКВО НАЙ-ЧЕСТО ТЕ КРИТИКУВАТ?

Професионално не съм критикувана често и никога за едно и също нещо.

ГОРДЕЕШ СЕ НАЙ-МНОГО СЪС…

С това, че успявам да намеря начин да правя това, което обичам. Работя много. Често от раждането на идеята до осъществяването й минават няколко години. По пътя се сблъсквам с много стени. Това отнема време и сили, но когато завърша проекта и видя резултата, по-често стигам до извода, че си е струвало.    

КАК ТОВА, КОЕТО ОБИЧАШ ДА ПРАВИШ И ТОВА, С КОЕТО СЕ ИЗДЪРЖАШ, СЕ ПРЕСИЧАТ В ЖИВОТА ТИ?

Превърнах го в професия. И сега, независимо дали разработвам изложба, театрален проект или инсталация за някой от клиентите на нашето студио за интерактивен дизайн Реактив (reaktiv.bg), се забавлявам еднакво и уча много в процеса.  

КОЛКО ВАЖНИ СА ТЕХНОЛОГИИТЕ В ТВОЕТО ИЗКУСТВО?

Технологията е неразделна част от моето изкуство, не само като инструмент, но и като тема. В една от последните ми работи, скулптурите “Голи тела”, например, използвам 3D принт, за да материализирам създадените композитни изображения на намерени онлайн оригинали. От една страна, тези изображения нямаше да са възможни без наличието на интернет и технологии като 3D принта. От друга страна, на чисто концептуално ниво е важно, че използвам технология, която възпроизвежда многократно образи от пластмаса и по този начин говори за нашето време. Време на несигурност и екологична катастрофа, необратим резултат от човешкото присъствие на тази планета. 

КАК И КЪДЕ СЕ ВИЖДАШ СЛЕД ДЕСЕТ ГОДИНИ?

Здрава, щастлива и на самолет за фестивал в Мексико, например.

КОЙ МЕЧТАЕШ ДА АПЛОДИРА РАБОТАТА ТИ? ИМА ЛИ НАГРАДА, КОЯТО ИСКАШ ДА СПЕЧЕЛИШ?

Важно е да ме аплодира публиката, за която работя. Нямам конкретна мечта или обсесия за специална награда, но не бих отказала международна слава, пари и отличия. 

КОЙ Е ПОСЛЕДНИЯТ ПРОЕКТ, ПО КОЙТО РАБОТИ? ЗАЩО ТРЯБВА ДА ГО ВИДИМ?

Темата, която ме ангажира и над която работих през последните две години, е феминизъм. Правата на жените и насилието над тях отключи много от дискусиите от последните месеци по света и у нас. В изложбата “Овцата, змията, кучката и нейното прасе”, която показах през октомври 2017 в галерия “Credo Bonum”, разглеждам ежедневния, банален сексизъм. Неговият речник често употребява названия на животни (например, мацка, крава или свиня), за да отхвърли, подцени или обиди жени. В скулпторите, част и от изложбата “Разместване на пластовете” с куратор Владия Михайлова в СГХГ, тези думи оживяват под формата на нови хибридни същества, на хтонични богове и чудовища, изпълзели от зората на съществуването, за да ни помогнат да се справим с проблемите на нашето време – визуален превод на тезите на американската авторка Дона Харaуей. Изображенията на скулпторите са част от серия от колажи с добавена реалност, които коментират актуални обществени проблеми в Белград, София, Лозенец и Финикс. Колажите ще са част и от четвъртото издание на Мардин биенале в Турция през пролетта.

ПРОТОТИП НА КАКВО БИ ИСКАЛА ДА СЪЗДАДЕШ

Бих искала да намеря начин да създам следващия трети прототип, последван от финален продукт на интерактивните танцови костюми Мокаптон, които създадохме заедно с хореографите София Георгиева и Александър Манджуков, сценографката Петя Боюкова и художника Стефан Дончев през 2012 и към които периодично се връщам през последните години. Този проект е винаги отворен и се надявам неговото време да дойде съвсем скоро. Когато започнах да разработвам тази идея през 2010, сцената още не беше готова за този инструмент, но днес виждам, че все повече подобни проекти стартират и намират своята публика.

Албена Баева е част от изложбата РАЗМЕСТВАНЕ НА ПЛАСТОВЕ, която за първи път представи мащабна селекция съвременни български артисти и се осъществи с подкрепата на ПРОТОТИП в Софийска градска галерия. Повече за Албена и останалите участници в изложбата с куратор Владия Михайлова очаквайте и в съпътстващия събитието каталог, който ще излезе през април. Следете платформата ни за новини.

Следете Албена и тук:

www.albenabaeva.com

 

Текст: Прожектор Плюс

Снимки: Прожектор Плюс и личен архив